Legyen a tokaji aszú az ünnepek bora!

Adventi beszélgetés Regéczy Dáviddal, a Béres Szőlőbirtok ügyvezetőjével

berestokaj.hu - karácsony - cikkfotó

A tokaji aszú hungarikum, több mint ötszáz éves magyar márka és szerénytelenség nélkül állíthatjuk, hogy a világ egyik, ha nem a legjobb természetes édes bora. Nemes, elegáns, értékes – igazi ünnepi ital. Az adventi időszakban évről évre fontos küldetésünknek tartjuk elmondani: ne múljon el családi ünnep, karácsony, újév anélkül, hogy tokaji aszúval koccintanánk. Karácsonyra készülődve Regéczy Dáviddal, a Béres Szőlőbirtok ügyvezetőjével beszélgettünk.

2012-ben lettél a Béres Szőlőbirtok kereskedelmi igazgatója, 2023-ban pedig az ügyvezetője. Mondhatjuk, hogy több mint tíz éve állsz a tokaji márka szolgálatában. Mit jelent ez számodra?

Óriási felelősség, emellett szép feladat az embernek a szaktudását egy többszáz éves hagyomány szolgálatába állítani. A borvidéken eltöltött tizenegy évemből hét évet dolgoztam aktívan a közösségi ügyekért, mint a Tokaji Hegyközségi Tanács tagja, ezen belül jelenleg az igazgatóválasztmány és a bormarketing testület tagja is vagyok. Azért szánok időt a közösségi munkára, mert úgy érzem, fontos ügyről van szó: nem kevesebb forog kockán, mint a tokaji márka és a Tokaji borvidék jövője.

 

December 10-e néhány éve az „Aszú Day”, vagyis a Nemzetközi Aszú Nap. Miért fontos, hogy az aszúnak saját napja legyen?

Az imént említett közösségi munkában mindenekelőtt nagy fontosságot tulajdonítok a tokaji bor marketingjének, különösen a külpiaci bormarketingnek. Ebben sajnos keveset tudtunk előre lépni az elmúlt harminc évben, még nagyon sok munkát kell elvégeznünk, hogy a tokaji aszú visszakerüljön a világ bortérképén arra a helyre, amelyet valóban megérdemel. Nem elég, ha mi tudjuk, hogy a miénk a világ legjobb természetes édes bora, ezt el is kell tudnunk mondani a világ minden táján és ki kell építenünk az értékesítési csatornákat.

230810 DF Béres 912_small

A Tokaji borvidék egészének jövője szempontjából meghatározónak tartom, hogy a tokaji aszút mennyire tudjuk sikeres exporttermékké alakítani. Ezért vettünk részt nemrég az angliai „Sweet Tokaj” kampányban is, melynek keretében Michelin-csillagos éttermeknek és rangos borszakértőknek tudtuk bemutatni a tokaji aszúnkat.

Nem kevésbé fontos lenne, hogy a magyar emberek tisztában legyenek a tokaji aszú értékével és időről időre, elsősorban ünnepi alkalmakkor, kibontsanak egy palack aszút és ezzel koccintsanak. Ne a szekrényben, vagy még rosszabb: a szekrény tetején porosodjanak ezek a borok, hanem legyen eleven része az ünnepi kultúránknak, hogy aszút bontunk! Ezért fontos az „Aszú Nap”, mert ez is egy alkalom, amikor erről beszélni tudunk. Felhívja a figyelmet arra, amit már mi is több mint húsz éve hangoztatunk: hogy legyen a tokaji aszú az ünnepek bora!

230929 DF Béres Ősz0103

Az idei Aszú Nap alkalmából egy különleges újdonságról is hallhattunk a tokaji aszúval kapcsolatban…

Ripka Gergely, a Tokaj Guide szerkesztőjének kezdeményezésére, a Tokaji Hegyközségi Tanács támogatásával a Halimba Crystal elkészítette az első olyan borospoharat, amely kifejezetten a tokaji aszúra lett „optimalizálva”. A Tokaji Aszú Glass olyan pohár, amelyből fogyasztva az aszú a legszebb arcát mutatja meg, mind az illatok, mind az ízek tekintetében. Elsősorban azt remélem, hogy ennek a pohárnak a segítségével a tokaji aszú még inkább elterjed majd a csúcsgasztronómiában.

 

A Béres tokaji aszúk 2023-ban is szép eredményeket értek el nemzetközi versenyeken. Mire vagytok különösen büszkék?

Az idei évben a 2016-os évjáratú 6 puttonyos Béres Tokaji Aszú, amely már korábban is bővelkedett díjakban, további négy aranyérmet szerzett, többek között a rangos nemzetközi Berliner Wein Trophy és Decanter World Wine Awards borversenyeken, idehaza pedig a Magyar Tudományos Akadémia Borversenyén és a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa Országos Borversenyén lett aranyérmes. Az aszú esetében a nemzetközi borversenyek eredményei az export értékesítést is támogatják, ezért is fontosak számunkra ezek az eredmények. De elsősorban nem a díjakért, hanem azért dolgozunk, hogy gyönyörű aszúborokkal örvendeztessük meg a borkedvelőket és a mi szerény eszközeinkkel hozzátegyünk valamit a tokaji márka évszázados történetéhez.

A Regéczy Dáviddal novemberben készült rádióriport itt hallgatható meg.

 

211028 DF Béres29154